خبر جعلی، به دلیل اخلال در گردش اطلاعات صحیح در جوامع مدرن و دموکراتیک، تهدیدی جدی در مسیر انواع گزینشگریهای عمومی ازجمله انتخابات آزاد بهشمار میرود؛ یکی از مهمترین راههای مقابله با این تهدید، تجهیز کاربران به امکانات سواد رسانهای است؛ توفیق خبرجعلی در هر جامعه، بستگی تام به شیوه، نوع و میزان بازنشر و مصرف آن از سوی شهروندانِ کاربر رسانههای جدید دارد؛ ازاینرو، بررسی چرایی مصرف و باورپذیری خبرهای جعلی از سوی کاربران موضوع مهمی است که میبایست، پیش از هرگونه برنامهریزی برای طراحی نظام مقابله با خبرهای جعلی با رویکرد سواد رسانهای، در پی یافتن پاسخهای مناسب برای آن بود. در این مقاله با بررسی جامع منابع علمی موجود و انجام مصاحبه عمیق، سه مضمون سازمانیافته دلایل مربوط به کاربران»، دلایل مربوط به خبر جعلی» و دلایل مربوط به جامعه» را با کمک روش تحلیل مضمون ارائه دادیم. یافتهها نشان دادند عواملی چون واقعنمایی خبر جعلی و تطابق آن با منطق و باور افراد، تصدیق انبوه، فرکانس اکتشافی و شکلگیری حباب فیلتر اطراف کاربران، خلأ اطلاعاتی، افزایش تعصب و تنزل اعتبار نهادهای رسانهای، اجرایی و رسمی ازجمله دلایل مصرف و باورپذیری خبر جعلی در جامعه هستند.
برای دانلود مقاله
مقاله علمی؛ حباب فیلتر و شخصی سازی اطلاعات در رسانه های اجتماعی
مقاله علمی: مبانی طراحی نظام سواد رسانه ای برای مقابله با خبر جعلی
مقاله علمی؛ رویکردها و چالش های مقابله با اخبار جعلی در جهان
مقاله علمی؛ تفاوتهای امنیت سایبری اجتماعی با امنیت سایبری
مقاله علمی؛ بازنمایی جنبش «جان سیاهان مهم است» در رسانههای جریان اصلی آمریکا
مقاله علمی؛ شناسایی گونههای مشابه با خبر جعلی و تبیین شاخصههای تفاوت بین آنها
جعلی ,مربوط ,مصرف ,سواد ,مقاله ,مقابله ,مربوط به ,خبر جعلی ,مقابله با ,دلایل مربوط ,مصرف و
درباره این سایت