اخلال در فرآیندهای دموکراتیک، تورزی، تگذاری، رومهنگاری، ارتباطات اجتماعی، اقتصاد و امنیّت عینی و روانی جوامع انسانی وم مبارزه با خبرهای جعلی و منابع تولید و توزیع آنها را در سالهای اخیر، بسیار جدیتر ساخته است. مواجهه صحیح با خبر جعلی - به عنوان پدیده نوظهور عصر شبکههای اجتماعی- که در قالب اطلاعات دروغین، عامدانه و برنامهریزی شدهای که به صورت سازمانی در پوشش خبر واقعی برای فریب کاربران تولید و منتشر میشود، به یکی از معضلات جدی سازمانهای رسانهای حرفهای و بزرگ دنیا تبدیل شده است. به عبارتی از این پس سازمانهای رسانهای در کنار فرآیند جمعآوری اطلاعات و خبررسانی حرفهای، لازم است به صحتسنجی محتواها و خبرهای تولیدی در رسانههای اجتماعی نیز در قالب فرآیندهای حرفهای خود بپردازند.
از این رو در مقاله حاضر در پی ارائه کلیاتی از راهکارهای تشخیص خبرهای جعلی به عنوان اولین قدم برای مقابله با آن در سازمانهای رسانهای حرفهای هستیم. ما برای دستیابی به این هدف، علاوه بر بررسی جامع منابع علمی موجود، با نفر از متخصصان حرفهای و دانشگاهی حوزه خبر، رسانه و فضای مجازی مصاحبه کردیم، تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون و شبکه مضامین ما را به مجموعهای از راهکارها با تأکید بر به کارگیری امکانات حرفهای راستیآزمایی و مهارت استفاده از دادههای آشکار (اوسینت) رسانید. ما همچنین در این مقاله پیشنهاداتی را از
دستهبندی نحوه واکنش به انواع خبرهای مشکوک را از طریق ارائه آستانههای اول و دوم مواجهه با خبرهای جعلی، مبتنی بر نظرات کارشناسان حرفهای، استخراج کردیم و سامان بخشیدیم.
مقاله علمی؛ حباب فیلتر و شخصی سازی اطلاعات در رسانه های اجتماعی
مقاله علمی: مبانی طراحی نظام سواد رسانه ای برای مقابله با خبر جعلی
مقاله علمی؛ رویکردها و چالش های مقابله با اخبار جعلی در جهان
مقاله علمی؛ تفاوتهای امنیت سایبری اجتماعی با امنیت سایبری
مقاله علمی؛ بازنمایی جنبش «جان سیاهان مهم است» در رسانههای جریان اصلی آمریکا
مقاله علمی؛ شناسایی گونههای مشابه با خبر جعلی و تبیین شاخصههای تفاوت بین آنها
خبرهای ,حرفهای ,مقاله ,سازمانهای ,جعلی ,رسانهای ,سازمانهای رسانهای ,خبرهای جعلی ,با خبرهای ,از این ,با تأکید ,سازمانهای رسانهای حرفهای
درباره این سایت